Villo-bevoorrading lijdt onder files (update)

© brusselnieuws.be
22/06/2010
Villo! groeit razendsnel, met dank aan de nieuwe gratisactie. Tegelijk bezorgt de grootschalige uitbreiding van het netwerk de beheerder ook hoofdbrekens. Zo blijken heel wat stations blijken regelmatig leeg. Eén van de belangrijkste uitdagingen voor de bevoorrading blijken … de Brusselse files. [10 reacties]

Villo!-gebruikers hebben het wellicht al gemerkt de voorbije weken en maanden. Nogal wat operationele haltes blijken met de regelmaat van de klok leeg. Andere zijn dan weer vaak volgeparkeerd, zodat gebruikers die arriveren noodgedwongen op zoek moeten naar een andere halte om hun stadsfiets te parkeren.

Roderen
"We kennen het probleem," geeft Jean-Christophe Mahieu van beheerder JC Decaux toe aan brusselnieuws.be. "Door de snelle uitbreiding met 90 stations zitten we inderdaad wat in de knoop met onze bevoorrading. We bestuderen nu de statistische data om een mouw te passen aan de situatie. Beschouw dit als een roderingsfase. Eens alle stations in werking zijn zou de verdeling ook vanzelf evenwichtiger moeten zijn."

Een oplossing zal wellicht niet voor meteen zijn, weet Mahieu. "Er komen op dit moment nog steeds stations bij en de hele fietsenstroom in het gewest verandert daardoor voortdurend. We werken nu met een alarmsysteem dat ons laat weten als er drie stations uit dezelfde zone dreigen leeg te raken. Maar in praktijk kunnen we niet overal op tijd brandweer spelen, zoals dat bij ons heet."

Files
Eén van de belangrijkste obstakels voor een efficiënte verdeling van openbare fietsen blijkt uitgerekend het autoverkeer. "De fietsen worden erg veel gebruikt tijdens de spitsuren. Dus zouden we op dat moment net snel moeten kunnen circuleren met onze bevoorradingswagens. Maar probeer dat maar eens om 5 uur in de namiddag."

Recent bleek nog uit een internationale vergelijking dat Brussel Europese filehoofdstad is.

In een aantal gevallen ziet JC Decaux ook op termijn niet meteen een oplossing. "Neem nu de buurt rond Schuman. Eens de ambtenaren rond 17-18 uur hun kantoren verlaten, verdwijnen alle Villo-fietsen daar plots om bijvoorbeeld naar Kunst-Wet te rijden. U kan dan bevoorraden zoveel u wil, er zullen nooit genoeg fietsen staan."

Boot
Zijn er misschien toch wat weinig bevoorradingswagens? "Ook dat weten we vandaag nog niet," stelt Mahieu. "In Parijs is men na verloop van tijd inderdaad op zoek moeten gaan naar bijkomende bevoorradingscapaciteit en wordt zelfs een boot ingezet om fietsen te verdelen. De volgende maanden raken we daar wel uit."

Staatssecretaris voor Mobiliteit De Lille (Groen!) erkent het bevoorradingsprobleem. Volgens hem ligt de oplossing niet alleen bij een efficiënte herverdeling maar ook bij real-time informatie. "Nu kunnen gebruikers via het internet en een speciale IPhone-toepassing weten waar het dichtstbijzijnde station met vrije plaatsen of fietsen is. Er komt ook informatie op de gemeentelijke publiciteitsborden én deze zomer nog komen er ook dynamische kaarten aan de stations zelf."

Duizend nieuwe abonnees op een week
Villo! is ook een beetje slachtoffer van zijn succes. "Het systeem is uit zijn kinderschoenen gegroeid en zit nu volop in de groeifase," zegt De Lille.

"Zo werden vorige week 1.015 nieuwe abonnees opgetekend (wie deze zomer een abonnement neemt, betaalt niets tot het einde van het jaar, red.), wat het totaal nu op meer dan 9.000 brengt. Vorige week waren er 9.665 verhuringen, waarmee het record van het aantal wekelijkse verplaatsingen gebroken werd."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni