Tramplannen voor Pajottenland breiden uit

© brusselnieuws.be
22/02/2011
De Lijn breidt haar tramplannen voor het Pajottenland uit. Naast de voorziene lijn Brussel-Ninove komt er waarschijnlijk ook een afsplitsing van in Eizeringen tot Leerbeek. De sneltrams moeten een antwoord bieden op het groeiende fileprobleem.

Dat er een sneltram komt tussen Brussel en Ninove is al een tijdje duidelijk. De Lijn overweegt ernstig om daar nu ook nog een traject Eizeringen (dat op dat eerste tramtraject ligt)-Leerbeek aan toe te voegen. Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard.

"De kans is groot dat die tram het traject van de Edingensesteenweg en de Assesteenweg zal volgen," zegt Karen Vandenplas van De Lijn in de krant. "De tram zal alleen stoppen in de grote kernen en zal een snelheid halen van minstens 50 kilometer per uur."

De twee tramtrajecten komen er volgens Vandenplas omdat er vraag naar is. "We schatten dat we met de nieuwe sneltrams meer dan 9.000 mensen kunnen vervoeren. Nu doen veel mensen deze verplaatsing met de wagen, maar het fileprobleem groeit met de dag."

De kosten voor de Pajottram worden op 300 miljoen geschat. Tegen 2020 moet de nieuwe tram er zijn.

Met de nieuwe tramplannen sluit De Lijn aan bij een lange tramgeschiedenis in het Pajottenland, maar ook in de rest van de Rand rond Brussel. Tot 1972 reed met De Lennik een boerentram tussen het Pajottenland en Brussel.

Open VLD is "bijzonder blij" met de plannen van De Lijn. Brussels parlementslid Carla Dejonghe vraagt daarnaast een betere samenwerking tussen Vlaanderen en Brussel inzake mobiliteit. "Er is nood aan een overkoepelend mobiliteitsplan voor de hele regio," zegt ze. "De Lijn en de MIVB moeten daarvoor rond de tafel gaan zitten, samen met de betrokken gemeentes."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni