SP.A: 'Met communicatiebudget elke dag fietsbox installeren'

© tvbrussel
20/09/2013
De Brusselse regering investeert te veel in communicatie en te weinig in fietsinfrastructuur. Dat zegt oppositiepartij SP.A. In een agressieve campagne vraagt de partij 100 kilometer extra fietspaden, 250 fietsboxen en 20.000 fietsenstallingen. Staatssecretaris De Lille (Groen) belooft beterschap nu het Gewest bevoegd wordt voor Mobiliteit.

De boodschap van de SP.A-communicatie is duidelijk: de vorige legislatuur (met Pascal Smet bevoegd voor mobiliteit) legde 82 kilometer fietspaden aan. De huidige legislatuur zit nog maar aan 14 kilometer. Tegelijk ging het communicatiebudget van staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) op enkele jaren maal drie. Bovendien worden in Brussel meer fietsen gestolen dan auto's: ongeveer 800 per maand.

De oppositiepartij dringt daarom aan op 100 kilometer extra fietspaden, 250 fietsboxen en 20.000 fietsparkeerplaatsen. Om fietsdieven te klissen wil SP.A ook honderd lokfietsen op straat zetten. Dankzij een GPS-chip kunnen die de politie dan naar de boosdoeners leiden.

"Met het communicatiebudget van De Lille kan men elke dag een fietsbox installeren", zegt Jef Van Damme, die verder verwijst naar enkele recente initiatieven. "Vijf fietsboxen en een handvol bikinibabes zullen de fietsdieven niet afschrikken. Er is een fietsparkingprobleem."

Elke kilometer veroveren
Staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) wijst erop dat het in de vorige legislatuur grotendeels ging om gemarkeerde fietspaden en fietssuggestiestroken. "De makkelijke fietspaden zijn toen aangelegd, wij moeten nu de moeilijke wegen aanpakken waar niet altijd genoeg plaats is", zegt hij in de studio van tvbrussel. "Wij geven ook de voorkeur aan afgescheiden fietspaden, maar dan is vaak een complete heraanleg nodig."

Dat vergt met andere woorden meer tijd. "Ik zou ook willen dat het sneller gaat en het klopt dat er een grote achterstand is. Maar Van Damme weet ook hoe moeilijk het is. We moeten elke kilometer fietspad veroveren. Dat vraagt politieke moed, en die is er, maar niet bij iedereen. Vanuit het Gewest proberen we dingen door te duwen, maar op allerlei niveaus gaan er mensen op de rem staan."

De Lille verwacht beterschap nu het Gewest meer zeggenschap krijgt inzake mobiliteit. "De gemeenten zullen moeten volgen en dat deden ze tot nu toe niet. Dat zal het gezicht van Brussel veranderen en het werk van iedereen die fietspaden wil bijmaken gemakkelijker maken."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni