Seafood Expo: vis is meer dan ooit big business

Lynn Pasteleurs
© brusselnieuws.be
26/04/2012
Garnalen, mosselen, oesters, Sint-Jakobsvruchten, zalm, tonijn, inktvis, pladijs, krab. Ter gelegenheid van de European Seafood Exposition zijn de Paleizen van de Heizel weer even omgetoverd tot één groot aquarium. Eén keer per jaar is dit het wereldwijde mekka voor wie ook maar iets met vis te maken hebben.

Vis is 'big business'. Dat stelden we vast toen we de hallen van de Heizel betraden. Zakenmensen in strakke maatpakken, vrouwen op hoge hielen, champagne in de ene hand en een toastje met kaviaar in de andere en op tafel een tas vol paperassen. Klaar om zaken te doen, om nieuwe visproducten te ontdekken en klaar om oude klanten terug te ontmoeten. De woorden: "Oh, good to see you again!" weerklinken dan ook regelmatig als we een groepje mensen passeren.

Werelds karakter
"De visvakbeurs is de grootste in haar soort ter wereld", legt Sofie Parthoens van het persbureau van de beurs ons uit. "Ongeveer 1600 bedrijven uit meer dan 70 landen in de wereld stellen hier een stand op en proberen de bezoekers te overtuigen om hun producten te kopen. Hier worden grote zakendeals afgesloten, dat kan ik u verzekeren!"

De beurs trekt door haar internationaal karakter dan ook bezoekers uit meer dan 140 landen aan. Ongeveer 21 procent van de bezoekers is importeur of exporteur van visproducenten. 13 procent blijkt distributeur of groothandelaar te zijn. "Grote namen zijn bijvoorbeeld Carrefour of Delhaize", zegt Parthoens. "Maar ook de internationale horeca en grote hotels komen hier producten proeven en kwaliteit checken. 79 procent van de bezoekers van vorig jaar besliste toen om met één van de exposanten in zee te gaan. Overduidelijke cijfers vinden wij dat."

Brussel als uitvalsbasis
Hoe komt zo een internationaal evenement nu eigenlijk in Brussel terecht? Want geef nu eerlijk toe: België is nu toch niet hét visland bij uitstek? "Juist daarom eigenlijk", zegt Parthoens. "Het organiserend bedrijf is Amerikaans. Zij hadden al een gelijkaardige beurs in Boston, maar ze kregen steeds meer de vraag of ze zo iets niet in Europa konden organiseren. En laat Brussel nu net de hoofdstad van Europa zijn. Daarbij komt dat België geen grote speler is in de visindustrie. Andere landen zoals Noorwegen of Finland zijn dat wel. Zelfs Spanje is dat. Om bepaalde landen niet te bevoordelen en 'problemen' te vermijden, werd er dus voor Brussel gekozen."

En treuren moet Brussel niet echt doen. De hotels in en rond onze hoofdstad zijn volgeboekt en de prijzen kunnen tot drie keer hoger liggen dan normaal. Taxi's rijden constant af en aan en het openbaar vervoer mag ook niet klagen. "Volgens onze berekeningen doet een internationale bezoeker ongeveer 500 euro per dag op in Brussel", zegt Parthoens. "Dat is veel geld en goed voor de Brusselse economie." Veel van Brussel zien de bezoekers wel niet. "Het Atomium wordt wel bezocht natuurlijk, maar dat is gewoon omdat het hier zo dicht bij is. Voor de rest zijn het vooral de restaurants in de stad die gouden zaken doen. Tijd voor toeristische uitjes hebben de zakenmensen niet."

Dat beaamt Paul Rego van het Amerikaans bedrijf Northernwind dat zich specialiseert in Sint-Jacobsvruchten. "Deze expo is uitstekend om ons bedrijf te profileren. We willen altijd groter worden en nieuwe klanten ontmoeten. Veel van de stad zelf zie ik wel niet. 's Avonds gaan we vooral eten met de klanten, maar tijd voor andere uitjes heb ik niet. Ik denk dat dat voor het merendeel van de exposanten zo zal zijn. Uiteindelijk is iedereen hier om te werken", zegt hij al lachend met een glas champagne in de hand.

Nieuwe trends
Ook dit jaar duiken er weer een paar nieuwe producten op. Zo wordt tijdens de expo ook de Seafood Prix d'Elite georganiseerd. Deze prijs wordt uitgereikt aan het beste nieuwe product ontworpen voor de Europese markt. Dit jaar viel het Frans bedrijf Kaviari in de prijzen met de 'En-K de Caviar'. Een tinnen doosje dat kan afgesloten worden en waar een lijntje van 15 gram kaviaar en een lepeltje in zit. Het doosje werd 6 maanden geleden ontworpen speciaal voor deze expo en zal op de markt gebracht worden aan een prijs van 35 euro.

Ook het Zeeuwse bedrijf Prins & Dingemanse, specialist in schaal- en schelpdieren, ging met een prijs lopen. Zij kweekten de 'Zeeuwse Creuse Caresse', een unieke oester met een fluweelzachte zilte smaak die werd verzorgd met een speciaal gekweekte alg. Andere genomineerden waren bijvoorbeeld de 'Jelly Shots', een stukje vis gecombineerd met een alcoholische cocktail of de zalmchips.

Vis is hip
"Ik krijg de indruk dat men vis terug hip wil maken bij de jeugd. Het valt op dat veel bedrijven dit jaar visproducten voor kinderen en jongeren ontwikkelen", zegt Parthoens. Maar de visconsumptie doet het in het algemeen steeds beter. Uit cijfers van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) blijkt dat elke Belg per jaar ongeveer 12 à 13 kilogram vis eet, de helft daarvan is verse vis. "Wij verwachten dat die trend de komende jaren nog met 25 procent zal vermeerderen", zegt Luc Huysmans, productmanager Visserij en Aquacultuur van VLAM. "En uiteraard zal er steeds strenger worden nagegaan of bedrijven zich houden aan opgelegde quota en duurzaamheid."

De Seafood Exposition loopt nog tot donderdag 26 april.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni