Meer leerlingen in lessen islam en protestantse godsdienst

© brusselnieuws.be
02/08/2013
Het aantal leerlingen in het officieel net dat islamles volgt, is opnieuw gestegen. Het gaat nu om zowat de helft van de leerlingen. Zedenleer en katholieke godsdienst worden steeds minder gekozen, protestantse en orthodoxe godsdienst zitten in de lift.

In het lager onderwijs van het officiële net volgt 46 procent van de kinderen lessen islam, in het secundair onderwijs gaat het om 50 procent.

19 procent van de leerlingen volgt katholieke godsdienst (in het secundair veel minder dan in het lager onderwijs) en 29 procent kiest voor niet-confessionele zedenleer.

Opvallend: orthodoxe maar vooral protestantse godsdiensten zitten in de lift. 1 procent van de kinderen volgt orthodoxe godsdienst, 4 procent kiest voor protestants onderwijs. Dat is een verdubbeling ten opzichte van acht jaar geleden, in totaal gaat het om 364 leerlingen.

"Dat weerspiegelt natuurlijk trends in de samenleving", zegt Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO!. "De migratie uit Oostbloklanden zorgt voor meer vraag naar orthodoxe godsdienst."

Mogelijk maken ouders ook meer en meer gebruik van de mogelijkheid om levensbeschouwelijke vakken aan te vragen. "Er zijn nu meer levensbeschouwingen die erkend worden, en ouders weten dat de mogelijkheid bestaat. Ons net wordt daarvoor door veel ouders trouwens bijzonder geapprecieerd."

Taalkennis
De organisatie is echter niet altijd eenvoudig. "Bij de kleinere godsdiensten zijn er vaak zo weinig leerlingen dat leerkrachten van de ene naar de andere school moeten om aan een vol uurrooster te geraken."

En ook geschikte leerkrachten vinden is soms een probleem, zegt Jacky Goris van het Gemeenschapsonderwijs in Brussel. "Krijgt een school de vraag om een bepaald levensbeschouwelijk vak aan te bieden, dan wordt dat gemeld aan een inspecteur van die strekking, die dan op zoek gaat naar een geschikte leerkracht. In een overgangsfase hoeft zo iemand geen lerarendiploma hebben, maar daarna uiteraard wel. Dan nog blijft de taalkennis bij bijvoorbeeld leerkrachten islam vaak een knelpunt. Daarom steun ik ook de recente initiatieven om islamleerkrachten beter te vormen wat betreft taal, cultuur en manier van denken."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni