Gezien: Gemeente Molenbeek maakt parking van fietspad

JCO
© brusselnieuws.be
24/06/2013
Het fietspad aan de Nijverheidskaai blijft dienst doen als parkeerstrook. Zelfs voor een voertuig van de gemeente Molenbeek blijkt de verleiding te groot. De plaatselijke N-VA hamert nogmaals op de noodzaak om het fietspad af te sluiten, maar het Gewest houdt voorlopig de boot af.

De lichte vrachtwagen van de gemeente werd betrapt door enkele attente buurtbewoners, terwijl hij fout geparkeerd stond op het fietspad.

Andere foutparkeerders werden twee zaterdagen terug gevat door N-VA-gemeenteraadslid Dirk Berckmans, die zelf in de buurt woont. "Ze maakten deel uit van een stoet van een huwelijksfeest", zegt hij. "De hele colonne had zich op het fietspad geparkeerd. De politie kwam langs, praatte met de bestuurders en vertrok weer. De auto's bleven daarna gewoon staan."

De fietsstrook langs de Nijverheidskaai werd recent nog heraangelegd. Daarbij verdwenen ten dele de paaltjes die ter hoogte van de sluis het fietspad afsloten. Daardoor heeft het pad te lijden onder wildparkeerders en onder het vrachtverkeer dat de autohandel in de wijk bedient. Amper twee weken na de heropening waren er daardoor al lichte beschadigingen.

N-VA-Molenbeek herhaalt haar oproep om het fietspad zo snel mogelijk af te sluiten van de rijweg. "In afwachting van een definitieve afsluiting zou men nu al een tijdelijke kunnen plaatsen", zegt Berckmans. "Zo voorkomt men alvast dat het fietspad nog verder beschadigd raakt. Het belangrijkste is dat er een begrenzing komt. Dat hoeven niet noodzakelijk paaltjes te zijn, zo lang de auto's en vrachtwagens maar niet meer op het fietspad kunnen."

Gewest denkt aan biggenruggen
Paaltjes zijn voor het Gewest voorlopig geen optie. "Die zouden verhinderen dat de vrachtwagens van de autohandelaars zouden kunnen uitrijden", klinkt het op het kabinet van minister Brigitte Grouwels (CD&V). "En we willen de activiteiten in de wijk niet kapot maken. Bovendien werden de paaltjes die er in het verleden stonden al eens afgezaagd."

Biggenruggen, zoals die al elders aan het kanaal liggen, lijken een betere optie. "Dat maakt het voor wagens al een pak moeilijker om wild te parkeren, terwijl het de vrachtwagens doorlaat." Maar laten die biggenruggen elders langs het kanaal nu net massaal loskomen door ... vrachtwagens.

Het fenomeen deed zich in het verleden ook al elders langs het kanaal voor. Fietspaden die niet afgesloten worden met paaltjes of andere obstakels worden steevast ingepalmd door wildparkeerders.

'Fietspad aan verkeerde kant'
Gerben Van den Abbeele van de Brusselse fietsersbond, wijst erop dat de fietspad vooral aan de verkeerde kant van het kanaal ligt.

"Alleen tussen de Godshuizenbrug en de Ninoofsepoort (enkele honderden meters dus maar) moet er op de rechteroever gefietst worden, met alle problemen van dien. Zowel op de Ninoofsepoort als op de Godshuizenbrug leidt deze kruisbeweging tot levensgevaarlijke situaties, in het bijzonder met kinderen. We moeten ook niet vergeten dat de Godshuizenbrug tijdens de warmere helft van het jaar (wanneer er dus ook meer fietsers zijn) heel vaak opgehaald wordt, waardoor fietsers soms 10 minuten staan te koekeloeren."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni