'Extra bedrijfswagens hold-up op Brusselse luchtkwaliteit'

KH
© brusselnieuws.be
21/10/2013
Milieuverenigingen Bral en Bond Beter Leefmilieu reageren verontwaardigd op het nieuws dat Belgische grootbanken duizenden extra bedrijfswagens het verkeer insturen. “Bedrijfswagens maken nu al 50 procent van de file-auto’s rond Brussel uit.”

De krant De Standaard berichtte dit weekend dat de banken duizenden bijkomende bedrijfswagens in roulatie brengen. De vraag blijkt zo groot dat leasingbedrijven niet kunnen volgen. BNP Paribas startte vorig jaar al met het uitrollen van 6.250 wagens, Belfius bereidt een bestelling van 1.500 auto's voor. En ook ING en KBC sturen extra wagens de straat op. De banken moedigen bedrijfswagens vaak aan om de bittere pil van loonbesparingen te vergulden.

De liberale vakbond LBC vraagt zich in de krant af hoe het bankenbeleid te rijmen valt met de tijdsgeest. Bedrijfswagens spelen immers een centrale rol in de Belgische en Brusselse mobiliteitsknoop.

'Banken leasen auto's, iedereen betaalt'
Ook verschillende milieuverenigingen tonen zich tegenover brusselnieuws.be verontwaardigd. "De werkgeversorganisatie Beci berekende dat de files in Brussel jaarlijks 511 miljoen euro kosten", zegt Jeroen Verhoeven van de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral). "Nu al wordt het aandeel van bedrijfswagens in de files rond Brussel op 50 procent geschat. Elke bijkomende bedrijfswagen maakt het fileprobleem en de slechte luchtkwaliteit die daardoor veroorzaakt wordt nog erger. Je kan de situatie als volgt samenvatten: 'Banken leasen auto's, iedereen betaalt'."

Ook de Bond Beter Leefmilieu vindt dat ethiek bij het mobiliteitsbeleid van de banken zoek is. "Bovendien zijn heel wat van die banken dan nog eens perfect bereikbaar met het openbaar vervoer" zegt Erik Grietens. "KBC ligt bijvoorbeeld dichtbij het Noordstation, Fortis op een zucht van het Centraal Station."

BBL vraagt dat de fiscale gunstregeling voor bedrijfswagens dringend wordt afgeschaft.

Bankenfederatie Febelfin vindt dat het niet aan de banken is om het mobiliteitsprobleem op te lossen. "Dit is een maatregel om loonkosten onder controle te houden in moeilijke tijden", zegt woordvoerder Thomas Van Rompuy. "Moet de bankensector zich plots aanpassen aan mobiliteitsproblemen?"

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni