Vlaams-Nederlands Huis deBuren heropent op Muntplein

Michaël Bellon
© Brussel Deze Week
29/08/2013
Met een (her)openingsfeest op 4 september keert het Vlaams-Nederlands Huis deBuren terug naar zijn niet uitgebreide maar wel gerenoveerde stek aan de Leopoldstraat. We spraken met directeur Dorian Van der Brempt over zijn artistieke ervaringen en plannen.

V ier jaar heeft deBuren op verplaatsing gespeeld. De kantoren verhuisden eerst naar de Prinsenstraat en dan naar de Jacqmainlaan, terwijl er politiek gebakkeleid werd over het al dan niet uitbreiden van het Huis met een nieuwbouw op de lap grond waar café D.A.D.A. en een vijgenboom voor gesneuveld zijn. Over de historie wil Van den Brempt nu niet veel meer kwijt. "Je mag schrijven dat ik vanaf nu weiger om daarover te praten, omdat ik er al te veel nonsens over heb gehoord. De geschiedenis zal misschien uitwijzen hoe de vork aan de steel zat. Eigenlijk kwam het verschillende partijen goed uit dat het niet lukte. Voor ons had het ook geen zin om met minder subsidies in een groot paleis te gaan zitten. We willen op de eerste plaats inhoud maken. Door vier jaar lang in de nesten van anderen ons ei te leggen, hebben we in ieder geval de bestaande culturele infrastructuur die vooral in Vlaanderen regelmatig onderbenut blijft, mee helpen optimaliseren. Maar nu zijn we blij om terug te zijn.

Blijft deBuren nog actief blijven op andere plekken? "Zeker, maar minder natuurlijk. Dichtbij wordt Muntpunt een evidente partner, omdat we elkaar met onze ruimtes en communicatie versterken. De Brakke Grond in Amsterdam zal een structurele partner worden, in die zin dat we elk jaar een budget willen vastleggen dat moet dienen om samen met Nederlandse instanties en kunstenaars zaken te realiseren. Ook de Theatermaker beschouwen we als een petekind van de Buren, omdat het een geslaagde samenwerking is tussen Nederlandse en Vlaamse acteurs en auteurs die gestudeerd hebben aan de Artesis Hogeschool in Antwerpen. In Parijs blijven we samenwerken met de Stichting Biermans-Lapôtre, waar studenten uit België, Luxemburg en de rest van de wereld elkaar ontmoeten en waar we oud-student David Van Reybrouck onlangs nog naartoe gestuurd hebben."

Een belangrijk onderdeel van deBuren blijft ook het virtuele luik. "Sinds 2006 bieden we op onze site gratis verhalen aan in het Nederlands en in vertaling, in tekst-en audiobestanden. In mei haalden we met 211.000 downloads van onze Radioboeken en CityBooks al een absoluut record, en in juli zijn we daar nog eens overgegaan met 218.000 downloads. Dat maakt van deBuren de meest succesvolle site voor literaire originele fictie en vertalingen. Die verhalen kosten ook geld, maar ze bepalen mee het succes van het Vlaams-Nederlands Huis, tot in Lublin, Skopje, en Jerevan toe. Ik weet dat ze gebruikt worden in het onderwijs en lustig worden gekopieerd, maar die culturele generositeit is belangrijk. Cultuur is een van de belangrijke sleutels voor kleine landen zoals wij. Mijn droom is dat onze verhalen ook in de hotelkamers van die steden zouden komen te liggen zodat mensen ook eens iets kunnen lezen dat niet met shoppen, vreten en zuipen te maken heeft."

Néerlandophonie
DeBuren biedt veel inhoud gratis aan, maar is dat wel een haalbaar model? Van der Brempt: "De Nederlanders waren al lang voor de crisis gewoon om meer te betalen voor hun cultuur dan wij. Wij hebben altijd die sociaal-culturele instelling gehad van 'hoe meer zielen, hoe meer vreugd.' Maar op het moment dat die zielen dan wegblijven, hebben de tegenstanders het over een dure hobby van een kleine elite. We hebben al nagedacht of we meer moeten laten betalen. Maar ik heb ook al eens een gesprekje gehad in het hol van mijn theoretische vijand: Louis Vuitton (het modehuis, red.) geeft de stadsgidsen European Cities uit. Dat raakt aan het opzet van CityBooks, dus misschien kunnen we samenwerken. Op de jongste Biënnale van Venetië ben ik tot een soort acceptatie gekomen van het nieuwe geld in cultuur. We kunnen niet meer wegkijken van de Emiraten, de Russen, de Chinezen en de Oekraïners, die met veel middelen hun plaats aan het innemen zijn op de kunstmarkt en de kunstscène. Bij ons verminderen niet alleen de publieke subsidies, van de privé valt er ook weinig te verwachten. Gazprom en consorten steken veel meer in cultuur dan de havenbazen van Antwerpen. Dat vind ik erg."

En hoe zit het ondertussen tussen Nederland en Vlaanderen? Van der Brempt: "Daar valt veel over te zeggen, maar ik erger me in ieder geval dood aan de energie die veel mensen verbruiken om te bewijzen dat we andere landen zijn. Ik kan als Antwerpenaar ook zeuren over hoe moeilijk het is om in Brussel te werken, maar dat is niet mijn instelling. Ik ben nog altijd voorstander van meer culturele samenwerking met Nederland. Ik droom ervan dat in 2015, als we 25 jaar Cultureel Verdrag vieren, het Vlaams en Nederlands Fonds voor de Letteren één Fonds voor de Nederlandse Letteren zou zijn. Niet uit een Groot-Nederlandse of anti-Belgische reflex, maar gewoon om naast de Francophonie, die nog altijd werkt en politiek gewicht heeft, de Néerlandophonie eens vorm te geven. Frankrijk en Duitsland hebben onlangs in Ramallah samen een cultuurhuis opgericht, waarom kunnen wij dan niet meer samenwerken? De spoorwegen en de bankiers hebben inderdaad laten zien hoe het niet moet. Maar de kunstenaars kunnen het wel."

--------------------------
Goede Raad, heropeningsprogramma deBuren, 4 september om 19u30, Leopoldstraat 6 (ingang Prinsenstraat), Brussel, 02-212.19.30, info@deburen.eu,
www.deburen.eu


Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni