Centrale lanen naar een rijstrook vanaf 21 maart

© brusselnieuws.be
14/03/2012
Automobilisten op de Lemonnier-, Anspach- en Adolphe Maxlaan moeten het vanaf 21 maart met een rijstrook minder stellen. Dan begint de Stad met de aanleg van fietspaden op de rechterrijstrook. In 2006 kelderde de burgemeester al eens gelijkaardige plannen.

Op 21 maart beginnen de werken om de paden aan te duiden. Tegen het einde van de paasvakantie moeten de fietspaden er zijn. De werken zullen voornamelijk 's nachts plaatsvinden om de hinder voor het verkeer tot een minimum te beperken.

De fietspaden werden in september al aangekondigd door schepen van Openbare Werken, Ahmed El Ktibi (PS). Het gaat niet om een afgescheiden fietspad, maar om de 'geverfde' variant. "Toch gaat het hier al om een belangrijke ingreep," zegt Willem Stevens, kabinetchef van El Ktibi. "De fietser zal plaats innemen op de rijbaan en automobilisten zullen hier rekening mee moeten houden. Deze ingreep is bovendien niet het eindpunt, maar een voorlopige oplossing."

Stevens pareert ook de kritiek als zou het nieuwe fietspad 'een soort tweede parkeerstrook' worden. "De politie heeft beloofd dat ze de situatie op de voet zullen volgen," zegt hij. Om de veiligheid van de fietsers te vergroten komt er een bufferzone langs weerzijden van het fietspad.

De fietspaden komen er in afwachting van een definitieve en grondige heraanleg van de centrale lanen. Daarvoor wil het stadsbestuur voorlopig nog geen definitieve datum naar voor schuiven. "Een zaak van het budget los te krijgen," klinkt het. De heraanleg werd de afgelopen jaren al enkele keren aangekondigd en dan weer afgeblazen. Het laatste uitstel kwam er omdat de stad wou wachten op het einde van de heraanleg van de Westelijke Ring (die op zijn beurt een jaar vertraging heeft opgelopen).

Tweede aanloop
Ook de fietspaden werden al een keer in het vooruitzicht gesteld. In 2006, ook al een jaar met gemeenteverkiezingen, werd voor de centrale lanen met grote trom een voorlopige regeling aangekondigd. Onder meer een ruim fietspad en een voetgangersvriendelijke verkeerslichtenregeling stonden toen op het programma.

Burgemeester Freddy Thielemans (PS) liet de werken toen echter stilleggen. Verschillende schepenen stelden toen dat Thielemans in extremis zwichtte voor de druk van handelaars. Toenmalig schepen van Mobiliteit Philippe Decloux (Ecolo) had het ook over 'het laattijdige besef bij de PS dat er een testfase aankwam voor de verkiezingen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni