Brussels Airport gaat controleren op risicoprofiel

© brusselnieuws.be
24/08/2011
Vanaf 2012 gaat Brussels Airport passagiers uit bepaalde risicolanden strenger controleren. Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding (CGKR) waarschuwt dat controle op basis van afkomst niet door de beugel kan. “Maar van discriminatie is absoluut geen sprake”, zegt het kabinet-Schouppe.

In 2012 experimenteert Brussels Airport met een nieuw veiligheidssysteem. Passagiers worden in drie groepen verdeeld volgens risicoprofiel. Gekende en 'veilige' passagiers, zoals diplomaten, worden dan minder streng gecontroleerd dan anderen. Reizigers uit risicolanden ondergaan dan weer een veel strengere controle.

Het CGKR kant zich tegen het nieuwe, experimentele veiligheidssysteem. "Elke controle op basis van afkomst is onaanvaardbaar", klinkt het daar.

Volgens Jan Pauwels, woordvoerder van Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) is er echter geen discriminatie in het spel. "De risicoprofielen zullen gebaseerd zijn op informatie van de inlichtingendiensten," zegt Pauwels. "Als er in een bepaald land een dreiging bestaat, kan het zijn dat daar risicoprofielen uit voortvloeien. Maar evengoed gaat het om een binnenlandse dreiging."

Als er problemen zijn in Libië, moet elke Libiër dan sowieso door de strengere controle? "Nee," zegt Pauwels. "Sowieso baseren we ons nooit alleen op afkomst of ras." Wat de precieze parameters dan wel zullen zijn, moet nog worden beslist door het lokaal veiligheidscomité.

Het nieuwe systeem kadert in een experiment van de internationale vereniging van luchtvaartmaatschappijen IATA. Het 'Checkpoint van de Toekomst' wordt in het najaar al op Schiphol uitgeprobeerd. "Het systeem is nog nergens anders getest," aldus Pauwels. "We weten dus niet of het de veiligheid effectief zal verhogen en wat de reactie van de passagiers zal zijn. We doen mee, maar we zijn wel op onze hoede."

Brussels Airport zelf heeft ondanks de commotie nog geen weet van het nieuwe systeem. "Het is iets dat al langer circuleert in luchtvaartkringen," zegt woordvoerster Nathalie Van Impe. "Maar er is naar mijn weten nog geen wettelijk kader voor. Als de vraag van het kabinet er daadwerkelijk komt, zullen we hier toch eerst grondig de praktische gevolgen van moeten onderzoeken."

Volgens Pauwels staat het evenwel vast dat het experiment in 2012 van start gaat.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni