Uitgelicht: Belgische brouwers samen naar de Beurs

Michaël Bellon
© Brussel Deze Week
08/02/2012
Er komt geen museum voor moderne of hedendaagse kunst, en ook geen Vlaamse hogeschool in de Beurs. De Stad Brussel bekijkt de plannen voor een ‘bierbelevingscentrum’ dat de renommee van de Belgische bieren internationaal moet uitdragen, naar het model van Dublin en Amsterdam.

Het idee voor zo'n belevingscentrum, een andere naam voor een museum met de nadruk op actie (proeven, dus) en interactie, gaat al een tijdje mee. Het was ex-politicus en bierkenner Sven Gatz die het lanceerde om Brussel als 'Beer Capital of the World' te promoten. België mag zich het land van het bier noemen in die zin dat nergens anders zoveel verschillende bierstijlen geproduceerd worden. Brussel en omgeving zijn dan weer uniek omdat er met de lambiekbieren geuze, faro en kriek nog volgens de letterlijk antieke methode van spontane gisting gebrouwen wordt.

Ooit kwam de oude geuzebrouwerij van Belle-Vue aan het kanaal in beeld als locatie voor het biermuseum, maar Belle-Vue heeft inmiddels een bestemming als hotel en opleidingscentrum.
Toen de Stad Brussel opnieuw de beschikking kreeg over het Beursgebouw (nadat tegen een vergoeding van 4,7 miljoen euro de erfpachtovereenkomst met beursbedrijf Euronext verbroken was), bracht Gatz in zijn nieuwe functie als directeur van de Belgische Brouwers de nodige partijen rond de tafel. De toplocatie trok niet alleen AB InBev, maar ook de andere vier grote Belgische brouwerijen over de streep. De naam Belgian Beer Temple sluit aan bij de Belgian Beer Cafes, een ander internationaal project waarvoor de grote Belgische brouwers samenwerken.

Campagne
Voor de opening mikt men op de herfst van 2014, de kosten worden geraamd op zo'n 15 miljoen euro. Het Brussels Gewest zou officieus drie tot vijf miljoen toegezegd hebben, maar naast de brouwers zal wellicht nog een derde investeerder gevonden moeten worden. De Stad Brussel brengt dus het Beursgebouw in. Burgemeester Freddy Thielemans (PS) bracht de voorbije maanden overigens al bezoekjes aan het Guinness Storehouse in Dublin en Heineken Experience in Amsterdam, die allebei goed zijn voor meer dan een half miljoen bezoekers per jaar.
Op dit moment werkt Krishan Maudgal in opdracht van de Belgische Brouwers aan het plan met de concrete invulling dat iedereen moet overtuigen. Maudgal heeft een verleden als manager bij Affligem en Alken Maes van de Heineken-groep, maar werkt nu onafhankelijk en begeleidde zo onlangs nog de succesvolle campagne rond de verkoop van Westvleteren XII bij Colruyt.

Hertog Jan
Zowel Heineken als Guinness vult een klassieke locatie in met hedendaagse technologie. Traditie en touch­screens gaan er hand in hand. De sfeer combineert die van een museum met die van een pretpark.

De Heineken Experience werd uitgebouwd in de oude brouwerij van de wereldberoemde Amsterdamse pils. In een replica van een oude bar vertelt een virtuele barman achter de toog de geschiedenis van de brouwerij. In de authentieke brouwzaal wordt het productieproces uitgelegd. Hippe jongens en meisjes geven de bezoekers uitleg over de ingrediënten of over bierproeven. Bezoekers kunnen ook zelf een biertje bottelen of in een reclamespotje meespelen.

Ook The Guinness Storehouse is ingebed in een oud brouwerijcomplex en baart opzien door de architectuur: het ontwerp over de zeven niveaus binnenin roept het beeld op van een reusachtige pint, met als schuimkraag een half boven het dak zwevend stadspanorama.

Heeft het beschermde Beursgebouw van architect Léon Suys uit 1868 iets dergelijks te bieden? Er is in elk geval genoeg plaats. Ook als beursbedrijf Euronext als huurder blijft, dan nog blijft er negen- van de elfduizend vierkante meter over: de monumentale beursvloer vormt samen met nog zes vergaderzalen de eerste verdieping. Gelijkvloerse verdieping en -1 krijgen minder daglicht, maar zijn toch bruikbaar. Op de tweede verdieping zijn er ruimtes rond de vide boven de beursvloer. Op de derde verdieping zitten in de vier hoeken grote zalen waar telkens twee- à driehonderd mensen binnen kunnen. Die zalen zijn nog helemaal casco, krijgen veel licht en zijn door passerellen met elkaar verbonden.

Bovendien stond op de plek van de Beurs vroeger het Minderbroedersklooster, waarvan nog restanten te zien zijn op de archeologische site Bruxella 1238. Het klooster had niet alleen een brouwerij, maar is ook van belang omdat hertog Jan I van Brabant (1254-1294) er begraven ligt, waardoor Brussel definitief de hoofdplaats van het Hertogdom Brabant werd, ten nadele van Leuven. Hertog Jan stond bekend als veldheer, als dichter en als liefhebber van jachtpartijen, feesten en... bier. Hoewel aan zijn hof wellicht vooral wijn gedronken werd, ging Jan I de geschiedenis in als de allegorische bierkoning Jan Primus of Gambrinus, die meestal wordt afgebeeld op een biervat. Tal van bieren en cafés werden naar hem vernoemd.

Er wordt nog bekeken of de link van het bierbelevingscentrum naar de grafplaats van Jan I ook fysiek gemaakt kan worden, maar ondertussen is de link met de huidige burgemeester wel duidelijk. Met zo'n attractie op een steenworp van het stadhuis liggen de fotomomenten met prominente buitenlandse gasten voor het grijpen. Ten slotte opent de aanwezigheid van de Belgian Beer Temple ook perspectieven voor het Belgian Beer Weekend van de Belgische Brouwers, dat de Grote Markt stilaan is ontgroeid.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni