De Brusselse regering herbevestigt haar voornemen om de drukke buslijn 71 in Elsene te vertrammen en ook Thurn & Taxis te ontsluiten met een nieuwe tramlijn. Op termijn moeten de twee trajecten op elkaar aansluiten. De aanleg zou in 2015 moeten beginnen.

De vervanging van bus 71 door een tram staat al lang op de agenda. Het Gewest bevestigt nu opnieuw het voornemen om in eerste instantie het traject tussen Delta en Naamsepoort te vertrammen. Later zou ook het Centraal Station bediend worden.

"De aanvang van de werken is gepland voor 2015", zegt minister van Vervoer en Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V). "In de loop van 2017 moet de lijn klaar zijn." De vraag is of dit realistisch is. De ervaring leert dat controversiële projecten, zeker als Gewest en gemeente met getrokken messen tegenover elkaar staan, heel wat vertraging oplopen of zelfs helemaal worden afgevoerd.

De kostprijs van de eerste fase is geraamd op 54 miljoen euro. Dat geld moet dienen voor de herinrichting van enkele wegen zoals de Elsensesteenweg en 3,5 kilometer nieuwe tramsporen - het traject is in totaal bijna 6 kilometer lang maar voor een deel worden bestaande sporen gebruikt.

Het bestuur van Elsene is zoals bekend tegen de tram. Nochtans zal die de gemeente een pak aantrekkelijker maken, zegt Grouwels. "Er zal minder luchtvervuiling en minder geluidsoverlast zijn dankzij de nieuwste generatie tramstellen en rails", klinkt het. "De lijn verbindt de verschillende kernen van de gemeente en het overgrote deel van de gebruikers van deze drukke lijn zijn inwoners van Elsene. De Elsensesteenweg zal als handelsstraat een heuse boost krijgen."

Ter herinnering: lijn 71 is met 24.000 passagiers per dag veruit de drukste buslijn van Brussel. "Ondanks de hoge theoretische frequentie (om de 5 minuten in de spits), is de kwaliteit van de lijn door het drukke verkeer, het gebrek aan ruimte en het hoge aantal passagiers niet bevredigend", aldus Grouwels. "Des te hoger het aantal passagiers, des te meer tijd het vraagt om in en uit te stappen. In de toekomst zullen deze problemen nog verergeren, aangezien een verdere stijging van het aantal reizigers wordt verwacht."

Picardbrug
De regering heeft donderdag ook beslist om in 2015 te starten met de bouw van de Picardbrug over het kanaal. Die nieuwe brug moet een tramverbinding met Thurn & Taxis mogelijk maken. De aanleg van de tramsporen moet volgen in 2018. Twee jaar later zou de lijn gebruiksklaar zijn.

In een eerste fase zal de tram het Noordstation verbinden met Thurn & Taxis en Bockstael. Daar kan de lijn aansluiten op metro en het GEN maar ook de geplande interregionale tram van De Lijn naar Boom. Kostprijs van de 3 kilometer lange lijn en bijhorende wegenwerken bedraagt 41 miljoen euro. Een flinke hap daarvan is voor de Picardbrug, die wordt gefinancierd door Beliris, de federale Brusselpot.

Op termijn moeten beide tramlijnen met elkaar verbonden worden. De MIVB krijgt alvast de opdracht om mogelijke tracés tussen het Noordstation en de Naamsepoort te onderzoeken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni